Tuesday 12 July 2016

Doa dalam rindu

Assalamualaikum ..

lama sangat aku diam..hilang dalam dunia blog ni..dekat setahun lebih..hari ni menapak balik carik blog ni..aku tukar semua..

orang sekarang dah jarang nak berblog..tapi dari zaman aku study ni lah salah satu cara aku share dengan dunia luar..tu dulu lah masa umur belasan tahun..dan sekarang lagi 2 tahun,nak 3 series dah pun..cepatkan masa tu berlalu..

aku teringin nak macam dulu..tapi yang lepas biar lepas sha..tak boleh nak repeat balik!

anyway thank you so much ,mereka-mereka yang pernah hadir dalam hidup aku..ye hidup aku..semua bersebabkan..dipertemukan..dipisahkan..ditakdirkan..direputkan..dan seangkatan dengan nya..

aku belajar semua dari mereka yang pernah datang dalam hidup aku ni..seriously,jujurnya banyak yang baik dari yang buruk..tapi aku faham takdir..tak boleh nak paksa sesiapa untuk stay dalam hidup kita..

susah..aku akui..memang susah..nak bangun balik..lagi-lagi bila kita sorang jauh dari keluarga..tapi bak kata ibu "ingat lepas harung benda susah,mesti Allah swt nak bagi benda yang senang untuk kita" aku hadam kata-kata ibu..sebab aku tau ibu je yang faham aku sekarang macam mana..

korang pernah tak rasa nak jamah makanan yang memang faberet korang,tapi korang paksa untuk makan juga..untuk hidup tak perlu nak zalim dengan diri sendiri..ye,aku tak lalu makan bila kenang rasa tu..sampai sekarang..aku hilang dekat 20kg..fuh! aku memang obses nak kurus..pernah doa nak kurus even apa jadi sekali pun,tak kisahlah sakit ke,derita ke..sebab aku nak kurus!..ending nye memang makbulkan doa aku..tapi ini lah yang aku perlu harung..tulaaaa..orang tua-tua byk kali pesan "nak doa tu biar yang baik-baik je,jgn minta yang bukan-bukan"aku degilkan..

pernah aku giveup,aku cakap tak ada keadilan dalam hidup aku..tapi kau tau tak dosa cakap mcm tu sha oi,byk dah kebaikkan dianugerahkan..sekurangnya kau hidup selesa..kau bebas nak ke mana-mana..kau boleh capai apa yang kau impikan..adilkan? ramai lagi manusia nak hidup macam kau..patut bersyukur!

pernah tak korang rasa sesuatu yang korang sayang,korang kena lepaskan..sebab terlalu sayang.. T-T
aku tak pernah cakap aku baik,aku ni sempurna..tapi bagi aku biar Allah swt yang aturkan sebab perancangan Dia paling hebat..

sayang! sebab melebihi sayang aku pada pencipta,sebab tu Dia tarik balik nikmat tu..nak sayang biar berpada..ye,aku kalau dah sayang memang aku hargai sangat-sangat..aku jaga betul-betul..aku susah tau nak reserve kan sayang tu..tapi bila aku dah mula terima,ni lah yang aku kena hadap..aku tak pernah paksa orang terima aku..dan aku pun tak nak orang terima aku dalam keadaan terpaksa! dunia tak kejam,yang kejam manusia..kan?

karma? percaya ke pada karma? entahlah bagi aku..apa yang kita buat,kita akan dapat balik..
cerita lama aku...datang dan pergi memang adat..aku pernah ditinggalkan,dan aku juga pernah meninggalkan..aku tak minta semua tu..harap tak ada dendam dalam diam!

banyak kebaikkan aku lalui dengan pengalaman tu,paling aku hargai ketika ini..dalam masa setahun ni paling banyak aku belajar,tentang hidup,tentang perasaan,tentang pengorbanan,tentang hargai..banyak ajar aku erti sebenar rasa..yang takut jadi berani,yang susah jadi senang,yang tak yakin jadi penuh keyakinan..ye,aku mengaku aku berubah.Terima kasih sebab bantu aku,semua atas izin Allah swt,Dia yang aturkan pertemuan tu,sekarang Dia ambil pertemuan tu semula..mungkin bukan takdir untuk terus melangkah..orang lain yang mungkin menanti..mungkin lebih baik dari aku..tipulah kalau tak rindu kenangan dulu..tipulah kalau tak rindu cerita dulu..sebab kau sayangkan..walaupun kau menidakkan pun ada juga rasa tu..tak banyak pun sikit jugalah rasa RINDU tu pasti wujud!
mulut mungkin boleh menipu,tapi hati tak..air mata pun tak boleh nak tipu..akan mengalir sendiri bila terlalu rindu...sorry teremosi lebih..huh!! sakit yang tak nampak kan?tapi ada ubatnya...

ubatnya.. untuk rindu adalah melalui doa..tak pe,untuk kebahagian orang lain tak salah kita doakan..tak pe mengalah demi kebahagian orang lain..ibu cakap" normal lah rindu tu,semua orang akan rasa tapi jangan lupa berdoa bila rasa rindu tu datang,lebihkan rindu pada Allah swt,insyAllah terubatlah segala rindu tu"
Al-fatihah

ok,fine! pujuk hati terima takdir..mungkin terpisah sekarang,satu masa nanti mungkin berjumpa balik! pujuk ati yer..sesuatu yang terbaik bakal menanti..percayalah..aturan Allah swt tak pernah silap...

"Kadang-kadang kita lepaskan seseorang itu pergi bukan sebab tak sayang, 
tapi sebab kita terpaksa buat pilihan - antara dia dan Allah.
Mungkin nanti dia akan lebih bahagia dengan orang lain. 
Mungkin nanti kita juga akan lebih bahagia dengan orang lain. 
Atau mungkin Allah akan aturkan
 kita dan dia bertemu lagi, bernikah, dan seterusnya terus bercinta menuju redhaNya.
Mungkin juga pertemuan semula itu tak berlaku di Dunia, tapi nanti, di JannahNya.
Yakin pada Allah. Dialah sebaik-baik perancan"






No comments:

Post a Comment